close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

יעקב אבינו

הרב יניב חניא

הרב יניב חניא
כגשבטתשעב16/02/2012

שאלה:

שלום לרב! רציתי לשאול: אחרי שהקב"ה הבטיח ליעקב אבינו שיהיה בסדר במפגשו עם אחיו עשיו, נכתב שיעקב פחד לפני המפגש, איך יעקב פוחד אם הקב"ה הבטיח לו שהכל יהיה בסדר?

תשובה:

חז"ל ורש"י במקום שואלים גם הם את השלאה הזו התשובה שהם מביאים היא שיעקב פחד שמה יגרום החטא, כלומר- שהוא אולי חטא ולכן ההבטחה לא תתקיים, או שכל החסדים שהקב"ה עשה איתו מיעטו את זכויותיו.
תשובות נוספות בנושא-
תפילין
התורה מצווה על תפילין ומזוזות כמה וכמה פעמים, לכאורה התחילו להניח תפילין ולקבוע מזוזות במדבר, אחרי קבלת התורה.
שימוש בווזלין בשבת לצורך רפואי..
אפשר למצוא וזלין שהוא כמעט נוזלי (המבחן הוא כזה, הופכים את הקופסה, אם הוזלין נשפך לאיטו, זה בסדר למרוח). אם את לא מוצאת (אני חושב שזה די קל למצוא, זה נקרא אינטנסיב קר או משהו כזה), פשוט תניחי את הוזלין על השפתיים ב"גושים" כאלה ותניחי לחום הגוף להמיס אותו.
הכנת תה בשבת
בעבר ענינו על השאלה הזו הרבה פעמים, מה שצריך זה לעשות כלי שלישי, כלומר- שופכים מים מהמיחם לכוס אחת, מכוס זו מעבירים לכוס נוספת, ובכוס הנוספת שמים את התיון או עלי התה. המיחם הוא כלי ראשון, הכוס הראשונה היא כלי שני, והכוס השניה היא כלי שלישי. לתוך כוס זו מכניסים את עלי התה.
פרשת תולדות
נראה שלשאלה יש שתי תשובות מרכזיות (ואולי עוד כמה)- היחסים בין רבקה ליצחק היו מאוד מורכבים ולא ישירים, החל מהזמן שהיא ראתה אותו מהגמל, ונפלה מפניו היחסים שלה אליו היו רחוקים משהו, עם פחד מסויים. ישנן השוואות בין החדר של יצחק לקודש הקודשים... כך שלהיכנס אליו לא היה פשוט ולכן היא לא ספרה לו,כי היתה תחושה שאת יצחק לא מערבים בעניינים כאלה. תשובה שניה- יצחק לא היה כל כך טיפש שהוא לא הבין לבד את התנהגותו של עשיו... אולם הוא חשב שניתן יהיה לקרב אותו. יצחק (וכמוהו כל האבות, למעשה) לא רצה שבדורו ימשך המצב של בן אחד נבחר ובן אחד שנדחה ולכן הוא עשה ככל שביכולתו (כמו אברהם לפניו) כדי להשאיר את הבן הסורר בתוך המשפחה. יש הרבה מאוד עומק בתשובה הזו ולכן אי מציע לשמוע את השיעור הקולי על פרשת יוסף והאחים כדי לדעת יותר על העניין.
חי נושא את עצמו
ההגדרה שייכת לכלמצב, לפיה כל חי נושא את עצמו ולכן נגזרים מזה הלכות,כמו לדוגמא שמותר לשאת אדם חי בשבת, מכיוון שחי נושא את עצמו והוא יכול היה ללכת לבד...
שימוש בזום בליל הסדר
גבי הפסק, אני חושב שזו טעות קשה. זה סוף של שבת/חג כפי שמכירים אותם.

בזמנו מישהו בנה "אייפון שבת" מבוסס גרמא. והזמינו אותי מ"משמרת השבת" לתאר להם איך עובד אייפון מבחינה טכנולוגית כדי להתייחס לזה. כי מבחינה הלכתית היה קשה לאסור את זה.
ואז, באותו מפגש, אפילו הרבנים הכי מתירניים עשו שמיניות כדי למצוא סיבות לאסור. כי זה הרי סוף של סעודות שבת, או תפילות או התכנסות בקרב המשפחה. כל ילד בטלפון שלו. עסקים. עדכונים "נחוצים" של בורסות וכספים. ושמירת פעולות ל"גרמא" בסוף שבוע כשאתה פנוי. וזהו... אין יותר רוחניות בשבת.

ממש לא מזמן אמרתי לחבר חילוני שלי, איש מפורסם ו"אושיית שמאל", שדבר ממש טוב שקורה אצל החילונים הוא המחיקה של העדות. הוא אמר לי- "זה היה יכול להיות נחמד אם מישהו היה מרים את העיניים מהטלפון לשיחה של חמש דקות". הוא תיאר לי כמה קשה לו לאסוף את הילדים לכמה דקות של שיחה בשבת, לא סעודת שבת, אלא כמה דקות של ביחד. ננסה לדמיין לעצמנו איך ייראו תפילות או קריאת התורה או סעודה של חג, כש"מותר" להפעיל אלקטרוניקה. 

לי זה תמיד נראה כ"רוח הקודש" של רבנים שאסרו את האלקטרוניקה בתחילת המאה שעברה למרות שהבסיס ההלכתי לאסור הוא רעוע. מה שהציל את השבת מלהיות חול גמור בחסות המכשירים. וברור לחלוטין שהתעסקות עם המכשירים, בהיתר כזה או אחר, תגיע מהר לכל מקום ודבר ותמחוק כל מצב רוחני שאפשר היה להגיע אליו בחג. ואחר כך בשבת.